الأحد، 27 سبتمبر 2009

هتوحشيني ..


بقالي كتير مكتبتش ..
 لكن لما حسيت إنك خلاص هتسافري وتسيبيني، قررت أخرج عن صمتي ..
غريبة هي الحياة .. ما إن نوطن أنفسنا على وضع معين وأناس معينيين اعتدنا وجودهم في حياتنا .. ويبدأ احساس الاستقرار، حتى يتغير كل ذلك .. فتتغير الأماكن ويتغير الأشخاص .. 
لا أحب النظر للحياة بسوداوية، فأنا سعيدة فعلا بزواجك، ولطالما دعوت لك بالسعادة والراحة .. ولكن اكتشفت فجأة أن كل منا ذهبت في مكان .. ولم يبق غيري وأنت، والآن ستسافرين أنت الأخرى .. مفضلش غيري يعني ..
اعتدت وجودك في حياتي منذ سني دراستنا الجامعية .. 
فاكرة .. مكنتش بحب أقعد قدام .. بس كنت بقعد قدام عشان نكون جنب بعض ..
فاكرة .. الروايات إللي كنا بنقراها ونبدلها، حتى أيام الإمتحانات ..
يوسف السباعي ومصطفي أمين وغيرهم .. وكنا نقعد نتاقش فيهم ..
فاكرة .. تصوير المحاضرات والورق .. محاضراتك كانت ضايعة .. بصراحة يا نهى خطك كان صعب أوي، ومكنتش بفهم منها حاجة ..
فاكرة .. قعدة الجنينة في الكلية .. والصلاة في مسجد الكلية .. والمذاكرة والمشاريع والخروج ..
طيب فاكرة الجوابات .. لما كنا بنكتب جوابات لبعض .. أكيد فاكرة، أنا لسة شايلة كل جواباتك ..
فاكرة أيام المشروع .. كانت أيام صعبة أوي .. الحمد لله إنها عدت .. 
فاكرة لما زهقنا من الشغل في المشروع .. ورحنا المراجيح أنا وانت وعبير .. وقعدنا نتمرجح كتير .. كان يوم جميل أوي ..
ولما في يوم تاني رحنا قعدنا في مكانا الحبيب على النيل .. ومكناش نعرف إن بعد كام سنة هتعملي فرحك في نفس المكان ..
فاكرة لما في يوم فضلنا أنا وانت نلف الكلية كلها ونتصور في كل مكان فيها .. في السكاشن وعند المدرجات وفي الورش والملعب والجنينة والمسجد و في ..الحمام:-))
فاكرة نتيجة آخر سنة لما طلعت .. وكنت لأول مرة في سني دراستي مش قادرة أروح الكلية أشوفها بنفسي .. وانت كلمتيني وقلتيهالي .. وكانت أول مرة في حياتي أجيب امتياز .. وآخر مرة ..
طيب فاكرة بقى بعد ما اتخرجنا وانت اتعينتي في الكلية .. وجيت حضرت أول سكشن ليكي .. فضلنا احنا الإتنين ماسكين نفسنا عن الضحك كتير .. بس والله كنت بتشرحي حلو ..
وفاكرة لما قلتيلي آجي أحضر معاكي افتتاح المؤتمر الطلابي في الكلية .. وجيت معاكي وقعدنا نلف فيها ونفتكر أيامنا فيها مع بعض .. كنت مستغرباكي أوي والطلبة بيقولولك يا بشمهندسة .. 
 طيب .. عارفة ان انت أول واحدة بتيجي ف بالي لما بحتاج أتكلم مع حد ..
عارفة .. إني لما اتسألت مين أقرب صاحبة ليكي .. وكنت مع ناس محدش فيهم يعرفك .. قلتلهم نهى ..
عارفة إني بحب نمرة تليفونك ومن ساعة ما سافرتي وأنا بستعملها من غير سبب .. بكلم طنط وأخواتك أسلم عليهم وأسأل عليكي .. 
إنت كمان كنت بتحبي نمرة تلفوني ولما غيروها قريب كنت مدايقة أوي ومحبتيش النمرة الجديدة ..
عارفة إن يوم حنتك .. كنت بخبي دموعي عشان عارفة إن انت لو شفتيها ما هتصدقي .. بما إنك من هواة العياط زيي :-))
 طيب إنت عارفة إمتى المرتين اللي كنا ممكن نتخانق فيهم على مدى معرفتنا ببعض .. بس عدوا بسلام الحمد لله ..
أول مرة ساعة المشروع وشدة الأعصاب .. ليلة تسليم المشروع .. وكنا رايحيين نطبعه .. وإنت كنت أعصابك بايظة أوي وبتتكلمي كتير .. وأنا كنت قلقانة زيك بس كنت عايزة شوية صمت .. وكنت عايزاكي تسكتي .. أنا عارفة إننا ممكن منلحقش بس مش عايزة حد يفضل يقول كدة قدامي .. ساعتها قفشنا على بعض شوية .. بس عدت الحمد لله
ومرة كنا خارجين .. واختلفنا في اختيار الأماكن .. وقعدنا نغلس على بعض زي العيال الصغيرة .. والموضوع قلب هزار في الآخر ..
لما قلت لك من فترة إني مش متخيلة إن كمان شوية هتجوز .. قلتيلي عادي جدا، ما احنا مكناش متخيلين إننا هنخلص مدرسة وهندخل كلية .. ولا اتخيلنا إننا هنتخرج ولا هنشتغل ولا هنتخطب .. 
فعلا .. كل تغيير بيكون صعب في أوله .. بس شوية وهنتعود ..
بس إنت بجد هتوحشيني ..


هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

ياسمين :)
الاحساس ده انا حسيت به قبل كده اما دينا صحبتى كانت مسافره وهى برضوا اقرب حد لي بس الحمد لله زوجها رجع وهى مسفرتش بس كان ساعتها احساس وحش اووووى
يا رب كل اثنين تحابا فيك يفضلوا مع بعض الى يوم القيامه ثم يقولوا لك انى احببت اختى فيك يا الله وتقول لهم خدوا بيد بعضكم وادخلوا الجنه
يا رب يا رب

Wish I were a Butterfly ... يقول...

مش عارفة أقول لك إيه!! يمكن لو أخدت من كلامك يبقى أنا من اللي بيتوصفوا إنهم بيحبوا العياط :)..لأني فعلا عينيا دمعت من كلامك واتأثرت بيه أوي

حسيت بكل كلمة فيه وافتكرت ذكريات كانت جميلة أوي وبتمنى ترجع تاني مع إني عارفة إنه مش هيحصل:)، بس يمكن ييجي بدالها أحداث أحلى إن شاء الله

ضحكت أوي لما كتبتي عن الجوابات:))لأن أنا كمان كدة
وكنت بحب أعبر عن كل حاجة بكلماتي أو بهدايا بسيطة عشان أقول للي بحبهم إنهم دايما ف بالي..و أنا كمان زيك مكتبي لسة فيه أحلى ذكريات من أصحابي وحتى الورق الصغير

مش عارفة أقول لك إيه بس أتمنى بجد تفضلوا أصحاب وهي غيابها مش يطول

ربنا يجمعكوا على حب وخير في الدنيا والآخرة ياسمينا